همین لباس زیباست نشان آدمیت!
درحالیکه قلب، ریه و کلیههای سالم یک جوان اصفهانی که براثر تصادف ضربهمغزی شده بود و باید به چهار بیمار نیازمند دیگر در پایتخت پیونده زده میشد
درحالیکه قلب، ریه و کلیههای سالم یک جوان اصفهانی که براثر تصادف ضربهمغزی شده بود و باید به چهار بیمار نیازمند دیگر در پایتخت پیونده زده میشد اما به دلیل نبود پرواز بین کلانشهر اصفهان یعنی پایتخت فرهنگ و تمدن و تهران بزرگ، مسئولان ناچار شدند محموله استراتژیک را با کمک نیروی هوایی به مقصد برسانند که از سوی دیگر تیمهای فوتبال بتوانند بهصورت چارتر عازم شهرهای دیگر شوند! انگار قرار است قدرتمندان اقتصادی روزبهروز ثروتمندتر شوند و در این میان تمامی یارانههای موجود ازجمله سوخت و انرژی رایگانی که ایرلاین ها از آن استفاده میکنند، سهم آنها باشد و سه دهک اول همچنان ته خط سقوط بمانند و قیمتهای تعیینشده توسط نهادهای مسئول روی کاغذ جا خوش کرده تا یکی از همین ایرلاینهای ازمابهتران پروازی ویژه و شبانه را در مسیر تهران- اصفهان و بالعکس با هزینه رفتوبرگشت 5/2 میلیون تومانی برقرار کند و جالب اینکه پس از باز شدن در صفحات فروش اینترنتی ظرف کمتر از ده دقیقه کلیه صندلیها به فروش برسند! این در حالیست که شرکتی دیگر در زیرمجموعه یکی از صندوقهای بازنشستگی با دارا بودن تنها ده فروند هواپیما بیش از سه هزار نیروی
حقوقبگیر داشته باشد تا سرمایههای فرهیختگان خرج اتینا شود! تیرماه سال گذشته بود که برخی از شرکتهای هواپیمایی در یک اقدام خودسرانه بلیتها را ۳۰ درصد افزایش قیمت دادند که پس از شکایتهای فراوان ۱۰ درصد از آن کاهش داده شد تا طی یکسال و نیم گذشته بدون هیچ مجوز قانونی این شرکتها دست به گران کردن گامبهگام بلیتهای خود بزنند که سرانجام شرکتهای هواپیمایی در یک اقدام جهشی و بدون توجه به جدول حقوق کارگران و کارمندان و بازنشستگان درخواست افزایش صددرصدی بلیت های پرواز را داده، با این توجیه که صنعت هواپیمایی نیازمند اصلاح در ساختار خود میباشد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دراینباره اینگونه اظهارنظر نموده که قیمت بلیت همزمان با ابلاغ ستاد تنظیم بازار افزایش قانونی پیدا میکند و هنوز مجوزی از سوی این ستاد برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده است. درحالیکه برخی از شرکتها نرخهای خود را گران کردهاند و برخورد جدی با متخلفان هم جایگاهی ندارد تا آنهایی که به این اقدام دست زدهاند پروازها را فعال نمایند و بقیه نیز منتظر تصویب صددرصدی باشند دبیر انجمن هواپیمایی کشوری در خصوص پیشنهاد افزایش صددرصدی بلیت هواپیمایی
گفته است «در سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی تصویب شد اما ابلاغ نگردید و اگر در آن زمان افزایش بلیت صورت میگرفت دیگر پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی در کار نبود با توجه به اینکه دلار امروزه بالای ۵۰ هزار تومان است و این ضرری برای ناوگان هوایی است. اگر افزایش بلیت صورت نگیرد شرکتهای هواپیمایی با ضرر روبهرو خواهند شد و شاید هم ورشکسته شوند.» مقصود اسعدی سامانی ادامه میدهد «افزایش بلیت نمیتواند تأثیری بر خرید بلیت داشته باشد و این امر حتی میتواند دست دلالان را از بازار بلیتفروشی کوتاه کند امیدوار هستیم که سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد تنظیم بازار با افزایش ۱۰۰ درصدی موافقت کنند. با توجه به اینکه پیک تابستان نزدیک است و اگر نرخ بلیتها اعلام نشود شرکتهای هواپیمایی زمینگیر خواهند شد و شاید شاهد کمبود بلیت در برخی از پروازها باشیم برای نجات شرکتهای هواپیمایی افزایش ۱۰۰ درصدی میتواند کمک بزرگی باشد. افزایش قیمتها باعث میشود تا گرانفروشی صورت نگیرد و بازار سیاه بلیت فروشی در فرودگاهها جمع گردد و قیمت واقعی بلیتها در نظر گرفته شود با توجه به اینکه از ۱۴۰۰ هیچ افزایشی در نرخ بلیت هواپیما صورت نگرفته است و این
افزایش قیمت هم به نفع مردم است و هم ایرلاین ها ولی باید بازهم بگویم که تا وقتی سازمان تنظیم بازار افزایش را تأیید و ابلاغ نکند هیچ شرکت هوایی حق افزایش نخواهد داشت.» متأسفانه این شرکتها علیرغم توجه به افت تواناییهای داخلی بهجای اینکه هزینههای خود را همانند تعدیلهای جهانی کاهش دهند، میخواهند از محل فشار به جامعه تأمین نمایند که میطلبد دولت یکبار و برای همیشه کلیه یارانههایی که به این صنعت میدهد را حذف و بهطور مساوی بین آحاد جامعه تقسیم نماید تا تنها یکی دو دهک بالا از آن بهرهمند نشوند. البته نظر سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اینست که «افزایش قیمتها باعث میشود تا گرانفروشی صورت نگیرد و بازار سیاه بلیت فروشی در فرودگاهها جمع گردد و قیمت واقعی بلیتها در نظر گرفته شود با توجه به اینکه از ۱۴۰۰ هیچ افزایشی در نرخ بلیت هواپیما صورت نگرفته است و این افزایش قیمت هم به نفع مردم است و هم ایرلاین ها ولی باید بازهم بگویم که تا وقتی سازمان تنظیم بازار افزایش را تأیید و ابلاغ نکند هیچ شرکت هوایی حق افزایش نخواهد داشت» که دیدیم سال گذشته علیرغم تأیید ۳۰ درصدی اما شرکتهای هواپیمایی نسبت به افزایش قیمت و
کاهش پروازها اقدام نمودند که همچنان ادامه دارد تا دود این اختلافسلیقه و نظرها بین ناظر و مجری چشم آحاد جامعه را بسوزاند.
ادامه دارد